Stichting GeefGoed - inzamelproces

De containers worden periodiek geleegd en de inhoud wordt dan naar de sorteerlocatie gebracht. Daar wordt dit op een efficiënte en milieuvriendelijke manier verwerkt. Tijdens het sorteerproces wordt onderscheid gemaakt tussen herdraagbaar, herbruikbaar en afval. De kwaliteit en bruikbaarheid wordt per artikel beoordeeld. Daarbij worden verschillende kwaliteitsniveaus aangehouden. Ook wordt er rekening gehouden met de verschillende soorten zoals zomer- en winterkleding, geschikt voor kinderen, mannen of vrouwen.

Hergebruik
Nadat deze sortering heeft plaatsgevonden gaat de best herdraagbare kleding en schoenen naar kringloopwinkels in Nederland. Een gedeelte gaat naar Oost-Europa en Afrika. Wel 90% van de ingezamelde textiel en schoenen kan worden doorgedragen!
Het niet-herdraagbare gedeelte gaat naar onze partners op het gebied van industriële textielverwerking, om daar te worden hergebruikt. Het wordt gerecycled tot bijvoorbeeld grondstoffen voor vloerbedekking, autobekleding of poetslappen. Zo wordt bijgedragen aan een rechtvaardiger en duurzamere samenleving.
Door meer hergebruik belandt er veel minder in de verbrandingsovens. Dit is goed voor het milieu.

Lokale samenwerking
GeefGoed streeft naar optimale samenwerking met kringloopbedrijven en ander sociale partners en realiseert lokale verwerking. GeefGoed ondersteunt en adviseert kringloopbedrijven bij hun gehele proces. Bijvoorbeeld indien men moeite heeft met de afzet of wanneer er behoefte is aan extra voorraad. GeefGoed maakt, apart per gemeente, goede afspraken met het lokale kringloopbedrijf die aansluiten bij hun specifieke wensen en behoeften.

Landelijk Afvalbeheerplan
De overheid heeft volgens het Landelijk Afvalbeheerplan (LAP) het streven om uiteindelijk minstens 50% van het textiel en schoenen gescheiden in te zamelen. Dit betekent een streefgemiddelde van 7 kilo per persoon per jaar. Stichting GeefGoed draagt hier graag aan bij. Vanzelfsprekend voldoen wij aan alle verplichtingen die voortvloeien uit afvalstoffenwet- en regelgeving.
GeefGoed krijgt geen subsidie en bekostigt haar volledige operatie zelfstandig.